PERCEPTIONS OF USEFULNESS AND PERCEPTIONS OF EASINESS TO EMPLOYEES INTEREST IN USING FINTECH

  • Sri Mulyati STIE Sutaatmadja
  • Bambang Sugiharto STIE Sutaatmadja
  • Prini Nurtina Dewi STIE Sutaatmadja
Keywords: Usability, Ease, Interest in using, FinTech

Abstract

This study aims to examine the effect of perceived usefulness and perceived convenience on the interests of Lima Motor Subang employees in using fintech. The population used in this study were employees of Lima Motor Subang, with sample selection techniques using saturated sampling, and obtained 47 respondents. Data testing used in this research is multiple regression analysis, then to test the hypothesis using the F test, t test and the coefficient of determination (R2) with SPSS software version 22.0. The results of this study indicate that the variable of perceived usefulness and perceived convenience both partially and simultaneously affect the interest in using fintech.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia Siti Nur Annisa (2018) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Individu Terhadap Fintech Syariah (Paytren) Sebagai Salah Satu Alat Transaksi Pembayaran (Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Dan Theory Of Planned Behavior (TPB).

Arief Wibowo. (2006). Kajian Tentang Perilaku Pengguna Sistem Informasi dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM). Diambil dari:http://peneliti.budiluhur.ac.id/wp-content/uploads/2008/.../arif+wibowo.pdf, pada tanggal 15 Agustus 2019

Ari, D. P. S. (2013). Pengaruh Technology Acceptance Model dan Pengembangannya dalam perilaku Menggunakan Core Banking System. Jurnal Keuangan dan Perbankan, Vol 17, No. 2, Mei 2013

Bambang Pratama, Mengenal Lebih Dekat Financial Technology, 2016.

Bank Indonesia, Surat edaran No.18/22/DKSP “Penyelenggaraan Layanan Keuangan Digital” 2016.

Bungin, Burhan. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif Edisi Kedua. Jakarta : Kencana. Hlm 72

Davis, F.D. 1989. Perceived usefulness, perceived Easy of Use, and User Acceptance of information Technology, MIS Quarterly

Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982–1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982

Elshabyta Auditya Bintarto, (2018) Fintech dan cashless society: sebuah revolusi pendongrak ekonomi kerakyatan.

Hadi Syamsul, Novi. 2015 Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Layanan Mobile Banking. jurnal.fe.uad.ac.id/

Hartono, Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan. Yogyakarta: Andi.

Irmadhani, Mahendra Adhi, Nugroho. (2012) Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan Dan Computer Self Efficacy, Terhadap Penggunaan Online Banking Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta

Junadi, & Sfenrianto. (2015). A Model of Factors Influencing Consumer’s Intention to Use E- 60 payment System in Indonesia. Procedia Computer Science, 59(Iccsci), 214–220. https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.07.557

Khoirul Basyar, Sanaji (2016) Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Manfaat Terhadapniat Beli Ulang Secara Online Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening

Muchammad Fauzi, Metode Penelitian Kuantitatif: Sebuah Pengantar, Semarang: Walisongo Press, 2009, hlm.167

Rahayu, Rurie Wiedya (2018)Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Persepsi Risiko, Dan Inovasi Teknologi Terhadap Aplikasi Go Pay Dari Pt.Gojek Indonesia (Studi Pada Masyarakat Di Kabupaten Sleman Dan Kota Yogyakarta)

Rithmaya, Chitra Laksmi. (2016). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Sikap, Risiko dan Fitur Layanan Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank BCA Dalam Menggunakan Internet Banking. Jurnal Riset Ekonomi dan Manajemen, Vol. 16, No. 1, 160-177.

Ricki Yuliardi dan Zuli Nuraeni. (2017). “ Statistika Penelitian”. Innosain:Yogyakarta.hlm. 93

Rithmaya, Chitra Laksmi (2016) Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Sikap, Risiko Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank Bca Dalam Menggunakan Initernet Banking

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatitif dan R&B, Bandung: Alfabeta. 2011. Hlm.61.

Umi Narimawati dan Dadang Munandar. (2008). “Teknik Sampling: Teori dan Praktik dengan menggunakan SPSS 15”. Gava Media:Yogyakarta. Hlm. 29

Ventaketsh, & Davis, F. D. (2000). A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science. Vol. 46 No. 2: pp. 186- 504.

Widiyanto, I dan Prasilowati, S.L. (2015). Perilaku Pembelian Melalui Internet, JMK, VOL, 17, No.2, September 2015, 109-112 DOI: 10.9744/jmk, 17.2.109-112 ISSN 1411-1438 print / ISSn 2338-8234.

Wildan, Muhammad (2019) Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Efektivitas Dan Risiko Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Financial Technology (Fintech)

Yahyapor, Nina. (2008) Determining Factors Affecting Intention to Adopt Banking Recommender System, Case of Iran, Thesis, Lulea University of Technology Division of Industrial Marketing and E-Commerce.

Yaumil Sarah, Salekha. (2017) Pengaruh Kemanfaatan Dan Kemudahan Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunakan E-Pay Bri (Studi Kasus Pada Bank Bri Cabang Slamet Riyadi

Published
2020-10-17
How to Cite
Mulyati, S., Sugiharto, B., & Dewi, P. (2020). PERCEPTIONS OF USEFULNESS AND PERCEPTIONS OF EASINESS TO EMPLOYEES INTEREST IN USING FINTECH. ACCRUALS (Accounting Research Journal of Sutaatmadja), 4(02), 244-252. https://doi.org/10.35310/accruals.v4i02.611