THE INFLUENCE OF CONFORMITY AND INSTAGRAM SOCIAL MEDIA AS PROMOTIONAL MEDIA ON CONSUMPTIVE BEHAVIOR IN PURCHASING ZOYA HIJAB IN PURWAKARTA

  • Ropi Marlina STIE Dr. Kh. Ez. Muttaqien, Purwakarta, Indonesia
  • Ade Nurhayati Kusumadewi STIE Dr. Kh. Ez. Muttaqien, Purwakarta, Indonesia
  • Nur Komariyah STIE Dr. Kh. Ez. Muttaqien, Purwakarta, Indonesia
  • Ashri Hidayati Universitas Islam Nusantara, Bandung, Indonesia
Keywords: Digitalization Of Marketing , Religiosity ,Muzakki Interest

Abstract

The purpose of this study isto determine the effect of Conformity and Instagram Social Media as Promotional Media both partially and simultaneously on Consumptive Behavior in Purchasing Zoya's Hijab in Purwakarta. The method used in this study is a quantitative with descriptive verification method. The data analysis technique used is multiple linear regression with SPSS software version 25

The sampling method used is simple random  sampling. The pollutation of this study is Zoya's Instagram social media followers in Purwakarta as many as 2,307. The sample uses the slovin formula with a total of 95.84 and rounded up to 96 respondents. .

The results showed that partially conformity and Instagram social media have a positive and significant effect on consumptive behavior with a significance level of <0.05. Simultaneously conformity and Instagram social media have a positive and significant effect on consumptive behavior. It can be seen that by calculating the determination between conformity and Instagram social media, it influences consumptive behavior by 68.9% and the rest is influenced by other factors of 30.2% which are not explained in this study.

References

A. Nooriah Mujahidah. (2021). Analisis Perilaku Konsumtif Dan Penanganan (Studi Kasus Pada Satu Peserta Didik Di Smk Negeri 8 Makasar). Indonesian Journal of School Counseling: Theory, Application and Development Volume 1 Nomor 1 Tahun 2021.

Anggriyani, F. (2019). Pengaruh Media Sosial Instagram Online Shop Terhadap Perilaku Konsumtif Siswi SMAN 1 Makassar. Medoalog Jurnal Ilmu Komunikasi Volume 02 Nomor 02 Tahun 2019.

Ciptaningtyas, P., & Prasetyo, AR (2022). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pembelian Merchandise Pada Remaja Penggemar Grup K-Pop Nct (Neo Culture Technology) Di Indonesia. Jurnal Empati , 11 (6), 381-385.

Dewinda, D., & Susilarini, T. (2021). Hubungan antara konformitas dan kontrol diri dengan perilaku konsumtif terhadap produk kosmetik lipstick maybelline. Jurnal IKRA-ITH Humaniora Vol 5 No 2 Bulan Juli 2021.

Dezianti, D. A. N., & Hidayati, F. (2021). Pengaruh Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif Generasi Milenial. Journal of Psychological Science and Profession Volume 05 Nomor 02 Tahun 2021.

Dwikurnaningsih, Y., Irawan, S., & Dewi, M.P. (2020). Pengaruh Online Shop Instagram Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa.Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan Volume 04 Nomor 02 Tahun 2020.

Fadhilah, M., Cahya, A. D., & Maulida, P. (2023). Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi , Keuangan & Bisnis Syariah Meningkatkan Keputusan Pembelian Melalui Influencer Dan Sosial Media Instagram Pada Busana Muslim Id Maera Indonesia Bandung. Al-Kharaj Volume 5 No 3 Tahun 2023.  

Hijrianti, U. R., & Fitriani, A. M. (2020). Peran Konformitas sebagai Mediator Hubungan Harga Diri dan Perilaku Konsumtif pada Mahasiswa. Mediapsi, 6 (1), 48–59.

Juliana, J., Rizaldi, M. W., Al-Adawiyah, R. A., & Marlina, R. (2022a). Halal awareness: pengaruhnya terhadap keputusan pembelian konsumen shopee dengan religiositas sebagai variabel moderasi. Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(2), 169–180. https://doi.org/10.32670/coopetition.v13i2.1423

Juliana, J., Azzahra, A.N., Rosida, R., Mahri, A.J.W., Alamsyah, I.F. and Saripudin, U. (2022b), “Halal cosmetics in the eyes of millennial Muslims: factor analysis of halal labels and celebrity endorsers”, JEBIS: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, Vol. 8 No. 2, pp. 318-333, doi: 10.20473/jebis.v8i2.40598.

K., Syuhada, S., & Sitinjak, R. S. (2022). Pengaruh Media Sosial, Konformitas, dan Pendidikan Ekonomi keluarga, terhadap perilaku Konsumtif Siswa Kelas XI Smk 1 Kota Jambi Tahun Pelajaran 2021/2022. JMPIS Volume 3, Issue 2, Juli 2022.

Khrishananto, R., & Adriansyah, M. A. (2021). Pengaruh Intensitas Penggunaan Media Sosial Instagram dan Konformitas Terhadap Perilaku Konsumtif di Kalangan Generasi Z. Psikoborneo Jurnal Imiah Psikologi Volume 9 No 2 Juni 2021 Hal 323-336.

Kurniasih, I., Juliana, J., Monoarfa, H., & Marlina, R. (2021). Analisys Of Sharia Principle Adherence With Balance Scorecard Method In Wanoja Hijab Sharia Business.Islamic Economic, Accounting and Management Journal(TSARWATICA)Volume 03 Nomor 01Tahun 2021 (Hal:13-19).

Marlina, R., Hidayati, A., Sari, J.L., Firmansyah, M.I., Wahyudi, R., & Mardani, N. (2023).The Influence of Brand Image and Brand Ambassadors On Purchasing Decisions At Tokopedia In Purwakarta.Indonesian Journal of Islamic Business and Economics Volume 05, No. 02, 2023..

Miranda, S., Evawani, P. :, Lubis, E., Jurusan, M. S., Komunikasi, I., Riau, U., Kampus, P., Widya, B., Soebrantas, J. H., 12, K., & Pekanbaru, S. B. (2017). Pengaruh Instagram Sebagai Media Online Shopping Fashion Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Riau. JOM FISIP Vol. 4 No.1 Februari 2017.

Musritha, R. (2021). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Dalam Membeli Produk Pakaian Pada Mahasiswa Di Kota Solok. Socio Humas 3(1), 170–185.

Romdhoni, M. F., Juliana, J., & Monoarfa, H. (2022). Business Performance Of Muslim Entrepreneurs: Maslahah Scorecard Perspective. TSARWATICA (Islamic .... http://ojs.stiesa.ac.id/index.php/tsarwatica/article/view/993

Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. (2019). Consumer Behavior 12th Edition. In Pearson (Vol. 53, Issue 9).

Setia Wibowo, B. (2018). Pengaruh Instagram Online Store, Konformitas Dan Iklan Televisi Terhadap Perilaku Konsumtif Serta Dampaknya Terhadap Gaya Hidup

Hedonis Mahasiswa. JBTI Vol 9, No 1 2018.
Tentang, S., Konsumtif, P., Basket, A., & Fever, S. (2017). Perilaku Konsumtif Atlet Afia Mutiara Pambayun Program Studi Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Airlangga.

Triningtyas, D. A., & Margawati, T. M. (2019). Hubungan Antara Konformitas dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Online Shopping Pada Remaja.

Yanis, F., & Tamaroba, H. (2021). Pengaruh Online Shop di Instagram Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMA Mutiara 1 Jakarta.

W. MAHRI, A. Jajang et al. Islamic Entrepreneurship : Case Study On PMW (Student Entrepreneurship Program). Indonesian Journal of Islamic Business and Economics, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 18-37, oct. 2023. ISSN 2722-8002. Available at: . Date accessed: 18 dec. 2023. doi: https://doi.org/10.32424/1.ijibe.2023.5.2.9783.
Published
2024-01-28
Section
Table of Contents